Die Radiogewinner beim Prix Europa 2015
Der Prix Europa 2015 „Best European Radio Drama“ geht an:
Orpheus in der Oberwelt — eine Schlepperoper
von andcompany&Co. (Alexander Karschnia, Nicola Nord, Sascha Sulimma) Regie: die Autoren Sound: Boris Wilsdorf, Sascha Sulimma Redaktion: Isabel Platthaus Produktion: WDR |
Die Grenze der EU im Südosten ist der Fluss Evros. Dort trieb einst der Kopf des Orpheus – von den Mänaden in Stücke gerissen, nachdem er der Unterwelt entstiegen war. Nun kehrt Orpheus zurück an diese Grenze Europas: in Gestalt des glücklosen Schleppers. Und der Weg nach Europa wird zum Gang ins Totenreich. Die Grenze der EU im Südosten ist der Fluss Evros. Dort trieb einst der Kopf des Orpheus – von den Mänaden in Stücke gerissen, nachdem er der Unterwelt entstiegen war. Nun kehrt Orpheus zurück an diese Grenze Europas: in Gestalt des glücklosen Schleppers. Und der Weg nach Europa wird zum Gang ins Totenreich. In dieser „Schlepperoper“ wird jene Figur besungen, die in der heutigen Berichterstattung nur als krimineller Typus auftaucht, während sie in den Zeiten des Kalten Krieges als Fluchthelfer verherrlicht wurde. Der Schlepper Orpheus ist eine Art moderner Dienstleister, der sein Gewerbe verteidigt und zugleich darauf insistiert, dass der gewerbliche Aspekt keinesfalls im Widerspruch zu höheren Idealen steht wie der Liebe. Das Theaterkollektiv andcompany&Co. musikalisiert ihren Mix aus diskursiven und dokumentarischen Texten mit Elementen aus Monteverdis und Glucks Orpheus-Opern. Es entsteht eine dichte Partitur, die die Zuhörer auf eine Reise durch die Geschichte der Migration mitnimmt. Begleitet wird dieser Weg durch reale und mythische Welten stets vom „schönen Gesang“, unverzichtbar in seiner Funktion als Orpheus‘ Waffe: Sie ist der Schlüssel zum Grenzübertritt.
Die Begründung der Jury:
The hero’s journey comes to an abrupt halt: at a barbed wire fence maintained by Frontex. Orpheus is re-imagined as a human trafficker, who – in the satirical voice of this operatic medley – defends his profession as a modern-day service provider. An exquisite performance-collective revisits the operas of Monteverdi and Gluck. And sings in bel canto at the River Evros in a production that screams at a self-contradicting Europe, the borderless humanist project, behind a maximum security fence.
Eine lobende Erwähnung geht an:
Variation
von Kristian Hallberg
Regie: Tobias Hagström Ståhl
Sound: Lena Samuelsson
Redaktion: Magnus Berg
Produktion: Sveriges Radio (SR), Schweden
Trailer aller Nominierten hier auf Soundcloud.
Der Prix Europa 2015 „Best European Radio Fiction Series or Serial“ geht an:
Boswell’s Lives: Boswell’s Life of Freud
von Jon Canter
Regie: Sally Avens
Sound: Peter Ringrose, Anne Bunting
Redaktion: Jeremy Howe
Produktion: BBC, UK
Comedy as James Boswell Dr Johnson’s celebrated biographer pursues other legends to immortalise. Today he attempts to write a biography of Sigmund Freud but finds it is Freud who is asking all the questions.
Die Begründung der Jury:
Why are we so interested in celebrities? Why do we want to know so much about their private lives? Is it something in our childhood? Dr Johnson’s celebrated biographer, James Boswell, attempts to interview Sigmund Freud. But it’s difficult to do a good job when you’ve just been introduced to cocaine. Boswell finds himself on the Freudian couch with the father of psychoanalysis asking all the questions in a sublime comedy, beautifully directed and performed. This production is very much inspired by the Freudian concept – that humour offers comfort and relief.
Eine lobende Erwähnung geht an:
Scandinavian Star
von Mathias Calmeyer
Regie: Mathias Calmeyer
Sound: Hilde Rolfsnes
Redaktion: Gunhild Nymoen
Produktion: Norsk rikskringkasting (NRK), Norwegen
Der Prix Europa 2015 „Best European Radio Documentary“ geht an:
Poudreuse dans la Meuse — De l’héroïne en zone rurale
(Pulverschnee an der Maas – Vom Heroin auf dem Land) von Mehdi Ahoudig Regie: der Autor Sound: Samuel Hirsch Reaktion: Silvain Gire Produktion: Arte Radio, Frankreich |
Meuse county in northeastern France holds the national record for heroin consumption! With Maastricht in the Netherlands three hours’ drive away, heroin is ravaging the countryside and the kids hanging out at bus shelters and around fountains. Linda, Gaelle and Sabbia are three young mothers, who got hooked on H in their home village. Today, they are struggling with an addiction that has taken over their lives. Law enforcement, judiciary, and medics explain the ins-and-outs of drug taking in a rural district totally unprepared for this wave of junkies.
Die Begründung der Jury:
The best programmes convey – from the very first moment – a trust in the maker. In this winning documentary we have a sense that every production decision has been expertly considered.
The invisible hand of the author leads us into the bleak world of the story. Without the presence of a narrator, scenes unfold seamlessly where we witness desperate individuals encountering the state‘s social and legal agencies. This is an intense and intimate piece of journalism with extraordinary access. Harsh realities are illuminated with a clarity and a beauty that demonstrate the unique possibilities of the medium. The result is at once a document of rare power and a work of art.
Eine lobende Erwähnung geht an:
Les Mots de ma Mère (Die Worte meiner Mutter)
von Aurélia Balboni
Regie: die Autorin
Sound: Aurélia Balboni, Philippe Charbonnel
Redaktion: Carmelo Iannuzzo
Produktion: Atelier de Création Sonore Radiophonique (ACSR), Belgien
Eine weitere lobende Erwähnung geht an:
Svart Lucia (Die schwarze Heilige)
von Måns Mosesson
Regie: der Autor
Sound: Fredrik Nilsson
Redaktion: marie-Jeanette Löfgren
Produktion: Sveriges Radio (SR), Schweden
Trailer aller Nominierten hier auf Soundcloud.
Der Prix Europa 2015 „Best European Radio Investigation“ geht an:
Wie Terror entsteht — über die Eskalation von Gewalt
von Johanna Braun Regie: Martin Zylka Sound: Dirk Hülsenbusch Redaktion: Dorothea Runge Produktion: WDR (für das ARD radiofeature) |
Die kenianische Küste war bis vor kurzem beliebtes Reiseziel deutscher Touristen. Sie bleiben weg, seit die Gewalt im Land eskaliert. Die Angriffe islamistischer, al-Qaida naher Milizionäre werden immer brutaler. Darauf reagiert die kenianische Polizei mit dem Mord an etlichen Muslimen, die sie für verdächtig hält. Geschult und ausgestattet werden die Polizisten auch von Deutschland. Durch die Willkür der „Sicherheitskräfte“ radikalisieren sich immer mehr junge Muslime. Etliche suchen den Kontakt zur Shabaab-Miliz, dem Qaida-Ableger im benachbarten Somalia. Je massiver die staatliche Gewalt, desto mehr junge Kenianer träumen von Waffendepots und Sprengstoffgürteln.
Die Begründung der Jury:
This year’s winner took one of the most important topics of our era – the fight against Islamist terror networks – and presented a deeply-researched and wide-ranging account of how Kenya’s population has been affected. The programme stood out for its cultivation of elusive contacts in all parts of Kenyan society, including the anti-terror police – and this paid off in a series of allegations about the arbitrary killing of suspected Muslims in the east of the country, and the spiral of violence and poverty which has ensued. The investigation also led back to Europe to ask important questions about the German government’s role in providing training programmes and material for the Kenyan police.
Eine lobende Erwähnung geht an:
Kvinnoregistret (Die geheime Kartei)
von Alexander Gagliano, Bo-Göran Bodin
Ron und Regie: die Autoren
Redaktion: Fredrik Laurin
Produktion: veriges Radio (SR), Schweden
Trailer aller Nominierten hier auf Soundcloud.
Der Prix Europa 2015 „Best European Radio Music Programme“ geht an:
The Voices of Elly Stone
(Die Stimmen der Elly Stone) von Alan Hall Regie: der Autor Sound: Peregrine Andrews (Moving Air) Redaktion: Tony Phillips Produktion BBC (Radio 4), UK |
Elly Stone is a modest 87-year old New Yorker (‘born and dragged up’), whose sublime voice will forever be associated with the songs of belgian chanteur Jacques Brel. Twenty years after her retirement from the stage, she offers a rare insight into her life and what music has meant to her – in a quiet New York studio, out on the streets of her bustling city and at Sardi’s, the famous theatre restaurant. Running through Elly’s own story – from troubled childhood, through broadway success and her championing of brel’s music, to marriage, motherhood and mid-life epiphany – there is a musical counterpoint that can be traced in the songs she famously made her own in the musical revue Jacques Brel’s Alive and Well and Living in Paris. In songs such as my Childhood, Song for Old Lovers, The Old folks and Carousel (translated by her husband Eric Blau), she communicated to a wide American public, bringing a new perspective to Brel’s familiar emotional intensity and piercing social commentary.
Die Begründung der Jury:
The winning programme of the Radio Music category uses the most powerful elements of radio, music and speech, in a way that attracts the listeners not only to witness the story, but also to reflect their own lives and decisions. This intimate, human size and wise approach is at its best on radio. In this programme we get a rare opportunity to hear the story of a legend: A person looking back …on the life that has been lived, the songs that have been sung and the persons that have been met. However, the most important part of this work are the things unsaid, still present, especially in the music. With all its elements, the programme reminds the listener of the power of music. It truly can change lives. We look back happily to the memories, bitter and sweet, with peaceful and calm understanding. What a wise lady she is!
Eine lobende Erwähnung geht an:
Mузыкальная Oбсерbатория (Musik Observatorium)
von Oleg Troyanovsky
Regie und Ton: der Autor
Redaktion: Georgy Moskvichev
Produktion: Radio Russia, Rußland
Trailer aller Nominierten hier auf Soundcloud.
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